Optimering af din hjemmeside

Hvis man har en virksomhed, som har en dertilhørende hjemmeside, så er formålet altid at holde den up to date for at opretholde troværdigheden i din virksomhed. Det kan du med forskellige optimeringsmetoder. Det kan være en smule svært, at finde ud af hvad det er, der skal til for at optimere, så derfor vil jeg i dette blogindlæg give dig 10 tips til optimering af din hjemmeside.

Blogindlægget indeholder følgende punkter:

  1. Nem orientering
  2. Minimalistisk udseende
  3. Billeder gør en verden til forskel
  4. Simplificer dine tekster
  5. Dynamisk hjemmeside, ikke statisk
  6. Bliv fundet
  7. Så hurtig som muligt
  8. Mobilvenlighed er vigtigt
  9. Bliv kontaktet
  10. Tydelig CTA

Nem orientering

Noget der kan få besøgende til at smutte hurtigt væk fra en hjemmeside er, hvis det er besværligt at finde frem til, det relevante såsom priser og ydelser.

Hvis du i Google Search Concole kan se at mange søger på “Virksomhedsnavn priser” eller du kan se i Google Analytics at mange besøger din prisside, er det en dum ide hvis du har gemt prislisten væk inde under et andet menupunkt eller side.

Besøgende på din hjemmeside vil gerne have, at det er nemt og enkelt at finde rundt. Dette kan du optimere ved for eksempel at lave din menulinje velstruktureret og enkel.

Eksempel: Et godt eksempel på dette har virksomheden Komplext, som kan ses nedenfor. Det er en god menulinje da alle de brugbare genveje er synlige og undersider lette at finde.

“Less is more”

Har du prøvet at komme ind på en hjemmeside, der var så uoverskueligt og rodet at du skyndte dig væk igen? Det vil du selvfølgelig gerne undgå med din egen hjemmeside!

Tag et kig på dine sider og fokuser på de vigtige elementer og hvad du gerne vil have brugeren til at gøre, tænk mere minimalistisk.

Et godt råd til en mere minimalistisk hjemmeside er at gøre brug af whitespace, som er tom plads som er med til at fremhæve det enkelte elementer.

Eksempel: Franck Millings hjemmeside byggede vi med luft og whitespace i højsædet, hjemmesiden skulle være enkel og billederne skulle kommunikere.

Gode billeder gør en verden til forskel

Billeder er noget, vores hjerner er indrettet til at opdage lynhurtigt, og er noget af det første, de besøgende vil lægge mærke til på dine hjemmeside.

Professionelle billeder og billed-banker

Det er derfor vigtigt, at disse billeder er flotte og relevante til din hjemmesides formål. Dette kan du gøre ved at få taget nogle professionelle billeder eller købe dine billeder inde på sider som for eksempel Colourbox, så du er du nemlig sikret god kvalitet.

Nedenfor kan du se et eksempel på to billeder af et æble, et taget med en mobiltelefon, og et købt på Colourbox.

Billede 2 som er fra Colourbox, vil fange de besøgendes øjne mere end billede 1. Der kan nemlig ses en tydelig forskel i form af lys og vinklerne på de to billeder.

Navngivning og metatags

Derudover kan det være en god idé, at gøre dine billeder mulige af finde via Google, så din hjemmeside kan blive fundet den vej igennem. Dette gør du ved at give dine billeder et beskrivende filnavne samt metatags.

Simplificer dine tekster

Det er formidlerens pligt at gøre sig forståelig, og ikke den besøgendes pligt at forstå.

Den besøgende skal ikke kunne spørge ind til teksterne på siden fordi vedkommende ikke forstår dem. Det er derfor vigtigt, at du optimere dine tekster på din hjemmeside, så de er så simple og præcise som muligt.

Derudover skal du udvælge det mest centrale og informationsrige indhold. HUSK du skal skrive til mennesker og ikke til computere.

Som Kjærup Kommunikation så smukt udtaler “Kill Your Darlings”, så er regel nummer et på en hjemmeside, at sortere alt det unødvendige fra også selvom det kan være tekst, som du har brugt lang tid på at skrive.

En dynamisk hjemmeside

I forhold til måden din hjemmeside er bygget på på er det relevant at kigge på hvor nemt det er at opdatere og lave nyt indhold.

Nogle virksomheder forfalder til at vælge den billige løsning, hvor indholdet ikke kan ændres, uden at udvikleren af hjemmesiden er med indover hver gang der skal laves ændringer.

En moderne og fleksibel hjemmeside er vigtig, og her er det det dynamiske system der er bedst, da du som ejer af hjemmesiden er i stand til at ændre webstedets indhold uden for meget teknik eller viden. På den måde har du også mulighed for, at din hjemmeside kan blive opdateret ofte og dermed er up to date.

Vores WordPress hjemmesider er lavet sådan at du selv kan lave nyt indhold nemt og enkelt samt ændre i tekst og billeder uden at vi skal med indover.

Bliv fundet

Noget af det vigtigste i det at have en hjemmeside er, at din hjemmeside er til at finde. Det kan derfor være en god idé, at kigge nærmere på at man kan blive fundet når folk søger efter en på f.eks Google.

98% af danskerne bruger Google

Google bliver brugt flittigt i Danmark, så derfor er det vigtigt at optimere din hjemmeside så du kan blive fundet derigennem.

Jeg vil anbefale at du får oprettet en Google My Business profil, som gør at hvis din virksomhed er registret med en sådanne, vil den blive fremhævet hvis folk søger på dit virksomhedsnavn.

Facebook og Instagram er det nye

Facebook og Instagram er blevet platforme som fylder meget i mange menneskers hverdag, og derfor kan det være en god idé at gøre sig bemærket på disse platforme. Sørg for at linke til din hjemmeside på dine egne profiler, men og så gør din hjemmeside tydeligt bemærket hvis du har profiler for din virksomhed.

Glem ikke din private profil

Dette punkt er relevant, fordi man kan komme ud for situationer, hvor du møder en relevant og spændende person, som fortæller om sin virksomhed. Du får efterfølgende lyst til at kontakte personen omkring din hjemmeside, men du endte med kun at få navnet på personen. Derfor er det vigtigt at gøre det muligt for kommende besøgende til din hjemmeside, at de har mulighed for at finde din hjemmeside via dine private profiler og dit navn.

Krak og De Gule Sider findes stadig

Selvom det kan lyde gammeldags så er der altså stadig nogle der benytter sig af krak og de gule sider. Derfor er det vigtigt at du kan blive fundet på disse sider. Sørg derfor for at oplysninger på virksomheden, samt link til din hjemmeside er tilgængelig på disse platforme hvis besøgende søger på enten vejnavn, dit navn eller dit telefonnummer.

På nedestående billede kan det ses at man på google nemt kan finde frem til firmaet Komplext både på Facebook, Linkedin osv. Derudover kan det ses at indehaverens navn indgår i overskriften, hvilket er med til at det gør det nemt at finde frem til hjemmesiden udelukkende ud fra hans navn

Så hurtig som muligt

Noget der kan være med til at give et yderst dårlig førstehåndsindtryk af en hjemmeside er, hvis den er langsom.

Du kan med en langsom hastighed risikere, at dine besøgende mister tålmodigheden, går væk fra hjemmesiden, og forsøger at finde samme information et andet sted.

Der kan være forskellige tekniske faktorer der spiller ind på din hjemmesides hastighed, men i mange tilfælde med WordPress hjemmesider er det en for teknisk dårlig opbygning, og at man bruger mange forskellige plugins ovenpå hinanden for at opnå en given funktion.

Hvis du har lyst giver jeg gerne 30 minutters GRATIS sparring omkring det tekniske setup af din hjemmeside i forhold til hastighed og hvor du kan optimere.

Google ser din hjemmeside fra en langsom mobiltelefon

Når Google besøger din hjemmeside, så ser den hjemmesiden som en bruger der bruger en mobiltelefon med en 3G forbindelse. Hvis den loader din side langsomt, og er ikke mobilvenlig, så går det ganske enkelt udover dine placeringer i Googles søgeresultater.

Du kan med værktøjet Google PageSpeed Insights tjekke, hvordan din hjemmeside klarer sig set med Google briller. Værktøjet giver din hjemmeside en score særskilt på mobil og computer. Scoren er opdelt i tre intervaller, rød fra 0-49, gul 50-89 og grøn 90-100. Hvis din hjemmeside ligger i det røde felt, vil jeg kraftigt anbefale dig, at få lavet et teknisk tjek af din hjemmeside. Din hjemmeside bør ligge i den gode ende af gul op imod grøn, eller i grøn som eksemplet her.

Google PageSpeed Værktøj

Mobilvenlighed er vigtigt

Som tidligere nævnt, så ser Google din side fra et mobil synspunkt og det er vigtigt i optimeringen af en hjemmesiden at gøre den brugbar på både en computer og en mobiltelefon.

Det er et problem, hvis websitet er funktionelt og flot på computeren men ikke på mobiltelefonen.

Dette tip er i hvert fald et, som er blevet mere og mere relevant i forhold til optimering, i og med at mobiler er blevet så populære og nemme at benytte til søgninger.

Du kan optimere din hjemmesides indhold, så den også passer til alle enheder ved at køre med forskellige designregelsæt for de forskellige enheder. Komprimering er dit fokusområde da der ikke er megen plads på de mobile enheder.

Et godt eksempel på en mobilvenlig hjemmeside er Madkurven.dk. Her kan det ses, at hjemmeside er komprimeret således, at menulinjen er i sin fulde størrelse, samt optimeret så det ikke er nødvendigt for den besøgende at zoome ud eller ind for at se alle detaljer

Madkurven

Bliv kontaktet

En meget vigtig faktor på en hjemmeside er, at den besøgende nemt kan finde dine kontaktoplysninger.

Optimer derfor din hjemmeside således at dine kontaktoplysninger er synlige og let tilgængelige for dine besøgende hele tiden.

Det giver de besøgende tryghed og giver din virksomhed og hjemmeside mere troværdighed.

På TT ITs hjemmeside fremgår det tydeligt hvordan man kommer i kontakt med virksomheden. Kontakt knappen er gjort tydelig i form af den grønne farve, samt telefonnummer og e-mail fremgår tydeligt af forsiden på alle enheder.

Tydelig CTA

CTA også kaldet ‘Call to Action’ handler om, at få din hjemmesides besøgende til at udføre handlinger.

Hjemmesiden skal bestræbe, at få de besøgende til at udføre den handling du ønsker. Dette kan eksempelvis være ved hjælp af knapper, der indikere forskellige handlinger de besøgende kan klikke på. Det kan blandt andet være ‘køb’, ‘kontakt mig’ eller ‘læs mere’ knapper.

Du kan optimere disse knapper ved for eksempel af lave dem tydelige, og relevante i forhold til konteksten.

Nedenstående er et eksempel fra vores egen hjemmeside hvor vi har lavet en tydelig CTA, da “Læs mere” knappen er gjort tydelig i form af den gule farve, samt en blinkende effekt. Dette er med til at gøre den besøgende hurtigt opmærksom på, at de kan trykke på denne knap og læse mere.

Kontakt Michael Bisgaard

Skrevet af

Michael Bisgaard
Indehaver

Top